zelfzorg tijd voor jezelf en 50 tips voor zelfzorg
Recente berichten Zelfzorg

Wat is zelfzorg? | Inclusief 50 zelfzorg tips!

Tegenwoordig hoor je veel over zelfzorg en dat je het vooral niet moet vergeten. Maar dan is het wel belangrijk om te weten wat zelfzorg is en wat het inhoudt. Zelfzorg hoeft namelijk helemaal niet moeilijk te zijn om toe te passen zolang je maar weet hoe je dat kunt doen!

De betekenis van zelfzorg

Zelfzorg is alle zorg die een persoon besteedt aan zichzelf terwijl deze het moeten parkeert. Kort uitgelegd is zelfzorg de tijd die je aan jezelf besteed met dingen die je opladen terwijl je de dingen die je zou moeten doen tijdelijk laat gaan. Zelfzorg is de tijd die puur en alleen om jou gaat inclusief het zorgen voor jezelf en je geestelijke welzijn.

Doel van zelfzorg

Het doel van zelfzorg is vooral energie opdoen en aarden. De tijd gaat tegenwoordig zo ongelooflijk snel en we hebben allerlei verantwoordelijkheden waardoor we de neiging hebben om maar “aan” te blijven staan. Toch nog in de avond je mail checken en reageren, in de ochtend gelijk je mails beantwoorden en ook op je vrije dagen ben je toch nog bereikbaar. Voor je het weet ben je alleen maar energie aan het geven en kom je energie tekort.

Waarom zou je tijd nemen voor jezelf?

Belangrijk voor je geestelijke welzijn is om tussendoor op te laden. Dat doe je dus door tijd te nemen voor je zelfzorg. Tijd voor jezelf waarin je “uit” kunt staan en energie opdoen. Je richt je tijdens deze momenten puur op je eigen behoeftes en niet op de verantwoordelijkheden die je hebt. Zelfzorg kun je toepassen tijdens kleine momenten gedurende de dag maar het is belangrijk om ook langere momenten “uit” te kunnen staan. Als moeder zal je deze momenten moeten plannen. Dat is niet erg maar vooral een punt van aandacht. Wanneer jouw kind goed onder de pannen is, dan zal jij ook beter kunnen ontspannen en dus opladen.

Verschil zelfzorg en me-time

Het grote verschil tussen zelfzorg en me-time is de diepte tussen deze twee. Bij me-time neem je tijd voor jezelf en doe je alleen de dingen die je opladen. Zelfzorg zit naast het nemen van tijd voor jezelf ook in zelfontwikkeling en zelfontplooiing. Ik scheer de twee allebei onder de noemer van zelfzorg omdat ik merk dat dit duidelijker is voor veel mensen en dat door het doen van me-time zelfzorg zal volgen.

Voorbeelden van zelfzorg

  1. Je telefoon opzij leggen of tijden afspreken met jezelf wanneer je jouw telefoon niet mag gebruiken.
  2. Je make-up en haren doen op je gemak terwijl je naar je eigen
    muziek luistert.
  3. Een wandeling door de buurt.
  4. Een wandeling door het bos/ over de heide / over het strand.
  5. Lunchen in je eentje of met je partner/ vriendin
  6. Netflix – een aflevering in rust kijken.
  7. Shoppen (alleen of met een vriendin)
  8. Alleen boodschappen doen in alle rust.
  9. Op tijd naar bed gaan.
  10. Een hoofdstuk uit een boek lezen
  11. Een tijdschrift lezen met een kop thee/ koffie.
  12. Een kwartier dansen in je slaapkamer of woonkamer met je eigen muziek aan en misschien zelfs wel alleen in je onderbroek 😉
  13. Maskertje opdoen en tv kijken / lezen / achter de laptop
  14. Een (online) cursus mindfulness of mindset volgen.
  15. In je eentje naar het strand
  16. Naar de schoonheidsspecialiste of kapper
  17. Avondje of middag met je vriendin(nen) plannen
  18. Kind over laten blijven en rustig kunnen lunchen of wat dan ook
  19. Je nagels bijwerken en lakken
  20. Naar de sportschool (voor een les o.i.d.)
  21. Tegelijk met je kind naar bed en dan lezen of Netflix kijken
  22. Schrijf een positieve affirmatie voor jezelf en hang die op een plek in huis waar je vaak komt.
  23. Uitgebreid douchen, scrubben en je haar wassen.
  24. Je lievelingsshampoo kopen en gebruiken.
  25. In de auto hard meezingen met je eigen muziek.
  26. Je dag van je afschrijven en daarmee je hoofd leger maken.
  27. Je dag eindigen met het noteren van 2 dingen waar je die dag dankbaar voor was.
  28. Een fijn setje ondergoed kopen waarin jij je sexy en comfortabel voelt.
  29. Luisteren naar een podcast of leerzaam e-book.
  30. In bad gaan met extra bubbels
  31. Maak foto’s van jezelf en kijk naar de dingen van jezelf die je mooi vind i.p.v. naar de dingen die je niet mooi vind.
  32. Creatief bezig zijn met je hobby zoals haken, kleding maken, hout branden, kalligrafie of wat dan ook.
  33. Mediteren, eventueel met een meditatie-app.
  34. Alleen thuis zijn en ervoor zorgen dat je niets hoeft te doen.
  35. Uitslapen – vaste dag afspreken met je partner.
  36. Schrijven – blog/ gedicht / in een boekje
  37. Scrapbooken
  38. Fotografie in het bos, in de omgeving of wat je maar leuk vind om te fotograferen.
  39. Eerder opstaan zodat je rustig koffie of thee kunt drinken voor de drukte van de dag.
  40. Hardlopen in je eigen tempo
  41. Boodschappen thuis laten bezorgen
  42. Borrelen met vriendinnen
  43. Naar een festival of concert
  44. Schrijf een brief aan jezelf of aan jouw lichaam
  45. Puzzelen/ puzzelboekje / spelletje doen
  46. Date Night met je partner
  47. Bioscoopavond in bed of onder een dekentje op de bank
  48. Een dag / middag of avond naar de Sauna.
  49. Have done lijstje maken i.p.v. To do zodat je al gelijk kunt afvinken en ruimte maken voor jezelf.
  50. Oppas regelen zodat je volledig voor jezelf kunt zorgen en even geen mama hoeft te zijn. Je kind naar de opvang brengen, ook al ben je zelf thuis is ook een vorm van zelfzorg!
zelfzorg-yoga

Zorgen voor jezelf, omdat je het waard bent!

Zelfzorg is belangrijk want de investering in tijd en energie zal je absoluut terugverdienen. In een tijd waarin de druk hoog ligt en de kans op een burn-out groot is, verdien jij het om de tijd voor jezelf te nemen. Door die tijd te nemen zal jij jouw zelfliefde en veerkracht vergroten maar ook meer geluk ervaren. Alleen maar voordelen dus!

Moeite met zelfzorg?

Vooral veel moeders hebben moeite met het toepassen van zelfzorg. Zij vinden het belangrijk om er te zijn voor de kinderen en hebben last van schuldgevoelens wanneer zij zichzelf voorop zetten, al is het maar een kort moment. Hou dan vooral in gedachten dat wanneer je in een vliegtuig zit en er een ongeval dreigt, dat je dan als volwassene altijd als eerste het zuurstofmasker op dient te doen. Daarna is je kind aan de beurt. En zo is het ook met het moederschap en zelfzorg: zorg allereerst goed voor jezelf, dan kan je beter voor anderen zorgen!

Wil jij ook meer geluk door het opbouwen van je zelfvertrouwen en zelfzorg? Bestel dan jouw e-book via onderstaande afbeelding en link!
Of ben jij het zoeken naar meer zelfvertrouwen en meer zelfzorg helemaal zat en wil je een flinke boost krijgen? Doe dan mee met de cursus #badassmoeders!

#zelfzorgvrijdag | Zo zorgen andere moeders voor zichzelf

Iedere vrijdag deel ik op Instagram mijn eigen zelfzorg met de hashtag #zelfzorgvrijdag. Ook andere vrouwen delen hun zelfzorg met deze hashtag. Daarnaast kun je inspiratie vinden in de #zelfzorgvrijdag blogs waarin vrouwen hun tips en zelfzorg delen.

Liefs, Kimberly

Kimberly

Ik ben Kimberly, getrouwd met Patrick en moeder van Evi. Op Beebs and Moms schrijf ik over #momlife, persoonlijke verhalen, tips, reviews en alles wat er nog meer in mijn leven is. Naast bloggen op Beebs and Moms coach ik moeders en vrouwelijke ondernemers naar meer zelfvertrouwen en zelfzorg.

«

»

what do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 + zestien =

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.