Dr. Martens inlopen zonder pijn
Moms Fashion Tips

Het inlopen van je Dr. Martens zonder pijn

Het is een bekend fenomeen: het inlopen van Dr. Martens doet pijn. Internet staat bol van de vragen en dat is geheel terecht, maar eenmaal door de pijn heen zitten Dr. Martens als pantoffels en wil je niet meer zonder. Met deze 10 tips loop jij je Dr. Martens snel in en met zo min mogelijk pijn.

Het leed en de pijn van Dr. Martens

Al jaren wilde ik graag Dr. Martens, heel graag. Maar ik liet me steeds ontmoedigen door de pijn tijdens het inlopen waar Dr. Martens bekend om staan. Nu ben ik toch overstag gegaan en heb ik de Chelsea Boots van Dr. Martens aan mijn voeten. De boots zijn van soepel leer maar zaten toch behoorlijk strak op mijn hiel en op mijn wreef. Ik kwam überhaupt alleen de schoenen in met boterhamzakjes om mijn voeten. Dat is een truc die ik ken door het inlopen van paardrijlaarzen als tiener, ook dat was een kleine martelweg trouwens.

Tips voor het inlopen van Dr. Martens

Ik ging het internet af op zoek naar tips voor het pijnloos uitlopen van Dr. Martens want op pijn zat ik niet te wachten. Eerlijk gezegd neem ik aan dat niemand pijn wil hebben met nieuwe schoenen. Ik vond veel van dezelfde tips maar ook een aantal tips die ik graag met je wil delen omdat ze ietwat bijzonder zijn. Maar als ze helpen, waarom niet?!

1. Een inlegkruisje op de hiel van je Dr. Martens

Je zou ook gelpads op de hiel kunnen plakken, dat zou eenzelfde soort uitwerken moeten hebben. Je plakt het inlegkruisje of de gelpad aan de binnenkant van je boots – al lijkt me dat nogal wiedes – en deze extra laag op je hiel beschermt je hiel tegen blaren. Hou er wel rekening mee dat je dunne inlegkruisjes gebruikt en geen dikke kraamverbanden.

2. Natte (warme) theedoeken in je nieuwe laarzen

Een truc die oma ook gebruikte zijn de natte (warme) theedoeken of natte proppen papier in je laarzen die je vervolgens bij de verwarming zet. Deze truc helpt om het leer soepeler te maken. Zet je Dr. Martens met de natte inhoud voor de nacht weg en trek ze de volgende dag aan met dikke sokken. Je zal merken dat het zeker effect zal hebben.
Mijn Dr. Martens zaten de eerste keer dragen ook ontzettend strak op mijn wreef. Na 2 keer ze vol te hebben gepropt met natte proppen was de druk van mijn wreef af en zaten ze daar prettig.

3. Blarenpleisters zijn onmisbaar

Op mijn hielen deden mijn Dr. Martens echt ontzettend veel pijn. De blarenpleisters die ik had gekocht waren van mijn hiel afgegleden waardoor mijn hielen enorme blaren hadden. Investeer dus wel in goede blarenpleisters zodat ze op de juiste plek blijven zitten. Eventueel kan je de blarenpleister ook aan de binnenkant op de hiel van je Dr. Martens plakken waar de oorzaak van de pijn zit.

4. De zooltjes uit je Dr. Martens halen

Bij een aantal modellen Dr. Martens is het mogelijk om de zool uit de schoen te halen. Op die manier kan je de boots gemakkelijk inlopen en rustig aan de druk op je wreef verhogen. Zodra ze ietwat ingelopen zijn kan je dan de zooltjes er weer in doen. Bij de Chelsea Boots is dat helaas niet mogelijk, daar baalde ik wel een beetje van.

5. Thuis inlopen van je schoenen

Iedereen die ik sprak en alle adviezen op internet geven aan: heb geduld met het inlopen van je Dr. Martens en begin thuis. Draag je Dr. Martens dus eerst thuis en bouw het op. Begin de eerste dag met zo lang je het maar volhoudt ( dat was voor mij een half uur tintelende tenen) en draag ze iedere dag wat langer. Na een week kon ik ze zonder pijn thuis de hele dag aanhebben tijdens het werken achter de laptop. Begin dan met het uitlopen buiten en bouw ook dat op, ga niet gelijk de hele middag shoppen op je nieuwe Dr. Martens.

Inlopen van Dr. Martens zonder pijn

6. Sporttape met wondgaas tegen blaren

Het klinkt misschien een beetje extreem om je hielen met (dubbelgevouwen) wondgaas en sporttape te beschermen maar ik kan je inmiddels vertellen dat ik het graag had gedaan 😉
Wondgaas en sporttape zit behoorlijk stevig en zal niet zo snel verschuiven als dat mijn blarenpleisters deden. Zo weet je in ieder geval zeker dat je hielen beschermd zullen zijn tegen blaren door je Dr. Martens.

7. (Natte) Dikke sokken tijdens het inlopen van je Dr. Martens

Deze tip zag ik veel gegeven worden. Dikke sokken zouden je tegen de wrijving in je Dr. Martens. Daarnaast zorgen dikke sokken ervoor dat je het leer sneller uit zou lopen en dus sneller door de pijn heen bent. Maak je je sokken nat, dan zouden de sokken hetzelfde effect geven als de natte theedoeken en proppen in je laarzen. Je zou dus in 1x de schoenen soepeler maken en uitlopen.

8. Je knellende schoenen laten uitkloppen bij de schoenmaker

De één doet het al direct voor het inlopen van z’n Dr. Martens en de ander na een paar dagen proberen: een bezoekjes aan de schoenmaker brengen. De schoenmaker kan je namelijk helpen door je Dr. Martens uit te kloppen (of uit te rekken). Door je boots uit te laten kloppen kan je de druk op je wreef of hiel verminderen. Hang je tussen 2 maten in dan kan het ook helpen om naar de schoenmaker te gaan. De schoenmaker kan namelijk door je schoenen uit te rekkken een kwart tot een halve maat ruimer maken.

9. Trek je Dr. Martens aan tijdens het fietsen

Wil je wel je boots uitlopen maar lukt dat lopend nog niet echt? Draag dan je Dr. Martens vooral tijdens het fiets. Door de fietsende beweging loop je de schoenen wel in maar met minder wrijving. Zorg er dan wel voor dat je andere schoenen bij je hebt voor als je moet lopen 😉

10. Een halve maat groter en / of veters los strikken

Als laatste zou je bij twijfel een halve maat groter kunnen kopen van de Dr. Martens – als dat mogelijk is – en de veters van de boots direct een stuk losser kunnen strikken zodat je voeten meer ruimte hebben om aan de boots te wennen.

Veel succes met het inlopen van je Dr. Martens! Als je er eenmaal doorheen bent zal je ze nog amper uit willen doen 🙂

Liefs, Kimberly

Kimberly

Ik ben Kimberly, getrouwd met Patrick en moeder van Evi. Op Beebs and Moms schrijf ik over #momlife, persoonlijke verhalen, tips, reviews en alles wat er nog meer in mijn leven is. Naast bloggen op Beebs and Moms coach ik moeders en vrouwelijke ondernemers naar meer zelfvertrouwen en zelfzorg.

«

»

what do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeven + negentien =

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.