Betere nachtrust - Beter slapen? Met deze 5 tips doe je dat.
Beauty and Care Recente berichten Tips

Betere nachtrust? Met deze 5 tips doe je dat.

Het is weer zover: De klok is een uurtje naar voren gegaan en dankzij de zomertijd hebben we een uur minder slaap. Het vroeg naar bed gaan is vaak makkelijker gezegd dan gedaan en vervolgens lig je naar het plafond te staren. Ook zonder wisseling in tijd kun je veel moeite hebben om in slaap te komen. Wil jij ook een betere nachtrust? Met deze 5 tips doe je dat.

Vermoeidheid en beter willen slapen

Het is lastig je slaapritme aan te passen na de wisseling van zomer- en wintertijd. Maar ook als ouder met gebroken nachten, nachtdiensten of jetlag heb je te kampen met een verstoorde nachtrust. Het is dan belangrijk om de vermoeidheid te voorkomen en jezelf te ondersteunen zodat je slaapritme snel verbetert. Of om de nachtrust die je hebt te verbeteren.

Let wel: Beebs and Moms is geen medische site. Ik draag tips en mogelijkheden aan. Heb je klachten door te weinig slaap, ga dan naar de huisarts zodat deze jou verder kan helpen.

Ondersteuning voor een betere nachtrust

Beter slapen door melatonine

Melatonine is een lichaamseigen product. Het is een neurohormoon dat geproduceerd wordt in de pijnappelklier. Deze pijnappelklier zit in de hersenen en is diegene die ervoor zorgt dat je moe wordt en wilt gaan slapen. Door het gebruik van melatonine kun je eerder in slaap vallen én helpt met het verbeteren van jouw slaapritme. Zeker wanneer je nachtdiensten werkt of vaak wakker bent door een kindje kan melatonine je ondersteunen.

Uit onderzoeken blijkt dat 0.3 MG al genoeg is voor een verbetering van je nachtrust. Dankzij het slapen door melatonine kan jij net even een extra boost krijgen en meer energie gedurende de dag te ervaren. Zeker bij het juiste gebruik van melatonine kun je slaapklachten verminderen

Maar wat kun je nog meer doen om je nachtrust te verbeteren?

Blauwe lichten vermijden

Vermijd blauwe schermen of blauw licht van je telefoon, televisie en laptop. Door een uur voordat je wilt gaan slapen deze schermen uit te zetten en te vermijden zal jouw natuurlijke nachtrust verbeteren.

Wist je dat je het blauwe licht uit kunt zetten van je telefoon? Ik doe dat tegenwoordig standaard, in de avond zet ik ook het licht van mijn telefoon minder fel.

Afspraken met jezelf maken

Eindeloos doorscrollen op social media, we kennen het allemaal wel. Voor je het weet is het ineens een uur later en eigenlijk alweer veel te laat. Belangrijk dus om afspraken te maken met jezelf en je daaraan te houden. Zo hou je de focus op het slapen en op ontspanning. Lees een boek of luister naar een luisterboek. Zo hoef je zelf niet te lezen, vermijd je blauw licht en ontspan je waardoor je makkelijker in slaap komt.

Regelmaat inbouwen

Laat naar bed gaan, we doen het allemaal wel. Maar aanvoelen wanneer je moe wordt en daaraan toegeven is heel belangrijk. Probeer een regelmaat in te bouwen door steeds rond hetzelfde tijdstip je klaar te maken voor het naar bed gaan. Doordat dat steeds hetzelfde is weet jouw lichaam dat het tijd aan het worden is om te gaan slapen. Zo ondersteun jij je natuurlijke slaapbehoefte en verbetert je nachtrust.

Houd rekening met wat je eet en drinkt

Een snelle hap, makkelijk eten, of een chippie in de avond. Ik hou er wel van maar echt bevorderlijk voor je nachtrust is het vaak niet. Merk je dat je jouw slaapritme wel wat ondersteuning zou kunnen gebruiken? Let er dan op dat je in de avond niet meer gaat snacken en maak gebruik van gezondere – lichtverteerbare – alternatieven. Maar vermijd ook alcohol, koffie en andere dranken die cafeïne bevatten. Eet veel groente en fruit en verminder vet eten.

Hoe is jouw nachtrust en heb jij er een regelmaat in of lig je vaak te woelen?
Liefs, Kimberly

Kimberly

Ik ben Kimberly, getrouwd met Patrick en moeder van Evi. Op Beebs and Moms schrijf ik over #momlife, persoonlijke verhalen, tips, reviews en alles wat er nog meer in mijn leven is. Naast Beebs and Moms ben ik coach in Zwangerschapsverlies via www.liefgedragen.nl

«

»

2 COMMENTS

  • Kirsten Mamagisch

    Ik speel juist altijd nog even een spelletje op mijn telefoon in bed. Maximaal 5 leventjes, en dan telefoon weg en lekker slapen. Ik word er dus juist heel rustig en relaxed van. Wellicht dat dat dus per persoon kan verschillen. Maar nu moet ik zeggen, los van mijn zwangerschappen, slaap ik de laatste jaren enorm makkelijk in. Uitslapen daarentegen…
    Kirsten Mamagisch onlangs geplaatst…Koningsdag 2019: Wat gaan we doen?My Profile

    • Kimberly
      AUTHOR

      Ah ja het is natuurlijk ook ontdekken wat het beste werkt voor jou. Uitslapen kan ik ook niet zo goed inderdaad.

what do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.